Cumhuriyet Dönemi'nin ilk edebi topluluğu olan Yedi Meşaleciler; Yaşar Nabi, Sabri Esat, Muammer Lütfi, Vasfi Mahir, Ziya Osman, Cevdet Kudret, Kenan Hulusi'nin eserlerini bir araya getirerek Yedi Meşale adında ortak bir kitap çıkarmasıyla adlarını duyurmuşlardır. Servet-i Fünûn dergisinde 22 Mart 1928 tarihli bir haberde, "Mecmuamızın heyet-i tahririyesini teşkil eden gençlerden Sabri Esat, Cevdet Kudret, Yaşar Nabi, Vasfi Mahir, Muammer Lütfi, Ziya Osman ve Kenan Hulusi Beyler müntehap yazılarını Yedi Meşale isimli bir kitapta topladılar. Pek yakında intişar edecek bu eseri karilerimize tavsiye ederiz." ifadeleri yer almaktadır. Kitap yayınlandığında oldukça ilgi görmüştür ve altı şair bir hikayeciden oluşan bu grup, bir yayın organına ihtiyaç duymaya başlamıştır. Bu nedenle Yusuf Ziya Ortaç, Meş'ale adlı dergiyi çıkarmaya başlamıştır ama bu dönemde Arap harflerinden Latin harflerine geçiş olduğu için dergiye olan ilgi azalmış ve dergi 8. sayıdan sonra kapanmıştır.
Yedi Meşaleciler'in içinde yer alan sanatçıların Kenan Hulusi hariç hepsinin şair olması nedeniyle, bu hareketi bir şiir hareketi yapmaktadır. Cevdet Kudret, grubun kuruluşunu anlatırken Yedi Yıldız, Yedi Kollu Şamdan gibi farklı isimler düşünüldüğünü ama en sonunda Yedi Meşale'de karar kılındığını ve grubun adını Sabri Esat'ın bulduğunu söylemiştir.
Ahmet Haşim, Meş'ale dergisinin çıktığı dönemde bu grubu desteklemiş, onlardan için "Şair kaleminden çok ressam fırçasıyla çalışan bu gençlerde his ve muhayyileden ziyade gözün rü'yet kabiliyeti yeni bir hususiyet teşkil ediyor." diyerek yayımlanan şiirlerin parnasyen yönüne dikkat çekmektedir.
Yedi Meşaleciler çıkarmış oldukları kitabın ön sözünde; kitabı çıkarmaktaki amaçlarının sanat sevgisi olduğuna ve edebiyatımıza öldü, diyenlere cevap olarak yazdıklarını belirtmişlerdir. Şiirlerinde canlı samimi bir dil kullanan sanatçılar, konu bakımından olabildiğince farklı konuları tercih etmiş ve "sanat için sanat" anlayışını benimsemişlerdir. Şiirde duygudan çok gözlemi (ressam gibi empresyonist/izlenimci) kullanarak gerçekçi bir şekilde eserlerini yazmışlar ve hece ölçüsünü kullanmışlardır. Mallerma ve Verlaine gibi Fransız şairleri örnek alan bu sanatçılar, şiire yenilik getirmeyi amaçlamışlardır. Yedi Meşaleciler, hece ölçüsünün 7+7 durağını kullanmışlardır.
Edebiyattaki ilkeleri "samimilik, canlılık ve devamlılık" olan Yedi Meşaleciler'in en ünlü ve en özgün şairi Ziya Osman Saba'dır. Her ne kadar Beş Hececiler'e tepki olarak çıkmış olsalar da edebiyata bir yenilik getirememişlerdir. Memleket şiirine olan tepkilerini şu şekilde dile getirirler: “Yazılarımızda ne dünün mızmız ve soluk hislerini ne son zamanların renksiz ve dar Ayşe, Fatma terennümünü bulacaksınız. Biz her şeyden evvel duygularımızı başkalarının manevi yardımına muhtaç kalmadan ifade etmeye çalıştık.”
Yedi Meşaleciler:
- Ziya Osman Saba
- Sabri Esat Siyavuşgil
- Yaşar Nabi Nayır
- Cevdet Kudret Solok
- Muammer Lütfi Bahşi
- Vasfi Mahir Kocatürk
- Kenan Hulusi Koray
Yorumlar
Yorum Gönder