Türk Edebiyatında Şehabeddin Süleyman

              

                Fecr-i Âtî topluluğunun içinde yer alan isimlerden biri olan Şehabeddin Süleyman, Fecr-i Âtî dağıldıktan sonra herhangi bir edebi akıma katılmamış, eleştiri türünde verdiği eserlerle adını duyurmuştur. Eleştiri ve edebiyat tarihi araştırmaları dışında tiyatro türünde de eserler vermiştir. Mehmet Fuat Köprülü ile birlikte Ma'lûmât-ı Edebiyye adlı eserinde edebiyat üzerine çalışmışlardır. Abdülhak Hamit Tarhan hakkındaki Tenkîdât-ı Edebiyye adlı eserinde edebiyat eleştirisi yapmış, eser sadece Hamit ile ilgili değil Türk edebiyatı hakkındaki düşüncelerini ortaya koyduğu bir eseridir. 

             Şehabeddin Süleyman yazı hayatına lise yıllarındayken Ahenk gazetesi ile başlamıştır. Sonrasında Gençlik, İkdam, Musavver, İctihad, Genç Kalemler, Şehbâl gibi gazete ve dergilerde yazı hayatına devam etmiştir. Politikaya atıldığı yıllarda Hâkimiyet-i Milliye gazetesinde siyasi yazılar yazmıştır. Galatasaray ve çeşitli okullarda öğretmenlik yapan Şehabettin Süleyman, Vefa İdadisinde Fransızca öğretmeniyken yazmış olduğu Çıkmaz Sokak piyesinin 'ahlaksızlığı yaydığı' gerekçesiyle görevinden uzaklaştırılmıştır. 

                Hikaye, tiyatro, fantezi(mensur şiir) ve eleştiri türünde eser veren sanatçı, hikayelerinde ve tiyatrolarında aşk, kıskançlık ihanet, siyasi sorunlar(istibdat) gibi temaları işledi. Eleştiri ve edebiyat tarihi yazılarında Hippolyte Taine ve Gustave Lanson  metodundan faydalandı. Ayrıca Şehabeddin Süleyman, Türkiye'deki modern anlamda edebiyat tarihi çalışmalarının kurucusu sayılır. 

                 Fecr-i Âtî'nin kurucu üyeleri arasında yer alan sanatçı, bu edebi topluluğun sanat anlayışını açıklayan ve yansıtan 'sanat şahsi ve muhteremdir' sözü Şehabeddin Süleyman'a aittir. Milli Edebiyat topluluğuna katılmamakla birlikte bu topluluğun sanat anlayışını desteklemiş, ayrıca Nayiler adlı yeni bir edebiyat topluluğu oluşturmak istemiştir. 

                Eserleri;
  • Rehber-i Erib-Kamil:Bir Muallimin Şarkirdlerine Dersleri I-II-III (Antoloji)
  • Resimli Muktatafât (Antoloji)
  • Târih-i Edebiyyât-ı Osmâniyye (Edebiyat Tarihi)
  • Namık Kemal-Kerbelâ Münasebetiyle (Eleştiri)
  • Sanat-ı Tahrîr-i Edebiyat (Eleştiri)
  • Meşrûtiyette Terbiye-i Etfâl (Köprülü ile)
  • Ma'lûmât-ı Edebiyye (Köprülü ile)
  • Osmanlılıkta Vâhime-i Mes'ûliyyet 
  • Abdülhak Hamid: Hayatı ve Sanatkâr 
  • Yeni Osmanlı Târîh-i Edebiyyâtı (Köprülü ile)
  • Fırtına (Tiyatro)
  • Ben... Başka! (Tiyatro, Tahsin Nahid ile)
  • Çımaz Sokak (Tiyatro)
  • Kösem Sultan (Tiyatro, Tahsin Nahid ile) 
  • Aralarında (Tiyatro)
  • Kanun (Tiyatro)
  • Avdet (Tiyatro)
  • Aziz Kaatil (Tiyatro)
  • Kül (Tiyatro)
  • Burgu (Tiyatro)
  • Yeni İzdivaçlarda (Tiyatro)
  • Kırık Mahfaza (Tiyatro)





  

Yorumlar